Free Ads Portal
 
Bookmark and Share

Kerjaya bisnes online

Posted by : Sujud Salam | Oct 04, 2019
Selepas graduate dari universiti pada awal tahun 2010, saya stay di rumah abang saya di kajang. Hampir setahun jugak stay di situ.

 

Masa tu memang dah buat planning nak jual produk digital sementara menunggu posting jadi guru Fizik.

 

Di taman perumahan kajang tu, saya kenal rapat dengan tok siak surau taman perumahan. Jadi bila ada masa terluang, saya akan stay bilik khas tok siak di situ sambil online siapkan produk digital. 

 

Seingat saya, dalam tempoh seminggu jugak saya ambil masa untuk buat draf dan siapkan video tutorial cerita tentang pengalaman bagaimana mula bisnes online. 

 

Ada lebih kurang 20 video saya rekod. Saya jual dengan harga RM100.

 

Alhamdulillah, saya sendiri tak sangka produk tu berjaya terjual lebih RM30k masa tu. Saya guna semua duit tu untuk bawak 6 orang famili saya ke umrah.

 

Bagi saya itu adalah turning point yang buatkan saya decide untuk full time dengan bisnes produk digital.

 

Awal tahun 2011, saya dapat tawaran posting mengajar di sekolah menengah. Saya hubungi pihak Kementerian Pendidikan dan minta penangguhan posting sebagai guru. 

 

Tahun ni dah nak masuk 10 tahun saya dalam bisnes ini. 

 

Apa yang menariknya bila kita menjual produk digital seperti ebook atau video, kita boleh jual unlimited. Tanpa perlu keluar kos raw material yang kena repeat setiap kuantiti.

 

Anda juga boleh buat secara part time atau full time hanya dari rumah sahaja.

 

Macam produk fizikal kita kena restock minimum 1 ribu unit kat kilang, perlu modal atleast RM10K cash. Itu tak termasuk kos untuk marketing lagi.

 

Kalau produk digital ni, kita dah tak perlu restock cuma kena update sahaja content di dalam panduan tersebut. 

 

Keuntungan yang anda bakal peroleh pun hampir 100% kerana kos menghasilkan produk informasi ini sangat rendah dan minimal. 

 

Sebab itulah jika anda ada knowledge & experience yang anda rasa boleh bantu ramai orang di luar sana.. 

 

Saya sangat sarankan agar anda hasilkan produk digital (ebook / video) untuk anda kongsikan ilmu anda melalui produk anda tersebut.

 

Pasti lebih ramai akan dapat manfaatnya kelak. :)

Jika anda bercadang untuk memulakan bisnes ebook & produk digital, saya ada buka registration untuk online academy;


Boleh baca info > www


Di dalam online academy ini, saya ada kongsikan step by step panduan bagaimana anda nak mulakan daripada zero dan jana sekurang-kurangnya RM5k-RM10k setiap bulan melalui bisnes ini. 

 

Semoga bermanfaat!